Mad - dårlig vane eller kræsen

16. oktober 2013

Alder:
2 år, 11 mdr.

Mad - dårlig vane eller kræsen

Kære Helen.

Vores søn spiser meget ensformigt og vi vil rigtig gerne ændre denne dårlige vane, som vi mener det er. Mor var selv kræsen som barn, og ønsker ikke dette for vores søn.

Til morgenmad får han enten havregrød eller smoothie lavet af skyr, lidt mælk og banan og han elsker det. Til frokost hjemme sipser han rugbrød med leverpostej, Philadelphia eller anden natural smøreost, kalkunpålæg, skinke eller hamburgerryg. Agurk vil han indimellem gerne have men det er langt fra hver dag. Han vil rigtig gerne have pasta men typisk kun med smeltet Philadelphia og smør, enkelte gange dog også med bolognaise men han ville ikke spise gulerødderne, ærterne og helst heller ikke kødet. Vi har kunne lokke ris med en mild karrysauce i ham ved at sige at risen ville ned i hans mave og med børnesprog osv. få han til at spise det. Vi vil rigtig gerne at han bare tager sin ske eller gaffel og spiser den mad der er på hans tallerken.

Vi har forsøgt at lave en mini hjemmelavet burger med ost, bacon, hamburger og lidt mayonaise hvis ...

Annonce

... vi selv har lavet hjemmelavet burger men han vil kun spise brødet. Vi synes det er svært da vi ender med at smide meget mad ud, hvis vi skal lave noget som vi på forhånd ved han ikke vil spise, og derfor ender det ofte med pasta med philadelphia. Han får ofte en halv bolle med smør, lidt youghurt eller lidt smoothie inde sengetid da vi også ved, at han ikke har spist sig helt mæt til aftensmaden.

Hvad angår frugt er det mest banan og æble han vil spise, en sjælden gang pære eller vindruer men det er mest i dagplejen han vil spise varieret, da han ser de andre børn gøre det. Vi ahr spurgt dagplejer om hun oplever ham som kræsen, men det synes hun ikke han er, men der er da nogle ting han ikke vil have. Han er for eksempel ikke til saftevand men kun vand og mælk og kage er han heller ikke specielt interesseret i. Vi føler derfor ikke at han som sådan spiser usundt men bare meget ensformigt.

Hvordan skal vi få ændret denne dårlige vane, og hvor mange bekymringer skal vi have over denne situation?

Venlig hilsen
far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder