Brev:
Mad - dårlig vane eller kræsen
16. oktober 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Mad - dårlig vane eller kræsen
Kære Helen.
Vores søn spiser meget ensformigt og vi vil rigtig gerne ændre denne dårlige vane, som vi mener det er. Mor var selv kræsen som barn, og ønsker ikke dette for vores søn.
Til morgenmad får han enten havregrød eller smoothie lavet af skyr, lidt mælk og banan og han elsker det. Til frokost hjemme sipser han rugbrød med leverpostej, Philadelphia eller anden natural smøreost, kalkunpålæg, skinke eller hamburgerryg. Agurk vil han indimellem gerne have men det er langt fra hver dag. Han vil rigtig gerne have pasta men typisk kun med smeltet Philadelphia og smør, enkelte gange dog også med bolognaise men han ville ikke spise gulerødderne, ærterne og helst heller ikke kødet. Vi har kunne lokke ris med en mild karrysauce i ham ved at sige at risen ville ned i hans mave og med børnesprog osv. få han til at spise det. Vi vil rigtig gerne at han bare tager sin ske eller gaffel og spiser den mad der er på hans tallerken.
Vi har forsøgt at lave en mini hjemmelavet burger med ost, bacon, hamburger og lidt mayonaise hvis vi selv har lavet hjemmelavet burger men han vil kun spise brødet. Vi synes det er svært da vi ender med at smide meget mad ud, hvis vi skal lave noget som vi på forhånd ved han ikke vil spise, og derfor ender det ofte med pasta med philadelphia. Han får ofte en halv bolle med smør, lidt youghurt eller lidt smoothie inde sengetid da vi også ved, at han ikke har spist sig helt mæt til aftensmaden.
Hvad angår frugt er det mest banan og æble han vil spise, en sjælden gang pære eller vindruer men det er mest i dagplejen han vil spise varieret, da han ser de andre børn gøre det. Vi ahr spurgt dagplejer om hun oplever ham som kræsen, men det synes hun ikke han er, men der er da nogle ting han ikke vil have. Han er for eksempel ikke til saftevand men kun vand og mælk og kage er han heller ikke specielt interesseret i. Vi føler derfor ikke at han som sådan spiser usundt men bare meget ensformigt.
Hvordan skal vi få ændret denne dårlige vane, og hvor mange bekymringer skal vi have over denne situation?
Venlig hilsen
far og mor